Back

Colegiul German Goethe – tradiție și noutate

Colegiul German Goethe are o istorie de două veacuri și jumătate, care a început în 1751, când în casa parohială din mahalaua Stejarilor (Strada Lutherană de astăzi), sub oblăduirea învățătorului Peter Roth, a început să funcționeze „Școala comunității evanghelice” cu predare în limba germană.
Având o existență sincopată, marcată în 1855 de separarea unității școlare în Școala de băieți și Școala de fete, aceasta se mută, în 1866, într-o clădire nouă din Strada Lutherană, construită cu sprijinul Ministerului Cultelor.
În 1948, Școala germană iese de sub custodia bisericii evanghelice și trece în proprietatea statului. Anul 1956 înseamnă pentru Școala germană recunoașterea în cadrul instituțiilor de învățământ sub numele de „Școala nr. 21”, apoi de „Liceul nr. 21”.
În 1959, liceul se mută în Str. Nuferilor. În anul 1973 se mută pe Calea Dorobanți, cu intrare din Strada Cihoschi, iar în 1976 devine „Liceul Real-Umanistic nr. 3”.
Din 1977 poartă titulatura de „Liceul de matematică-fizică nr. 6”, pentru ca în 1982, în urma unei decizii a Inspectoratului școlar București ce a vizat modificarea structurii ofertei școlare a unităților de învățământ din capitală, să-și schimbe profilurile și să devină „Liceul industrial nr. 34”.
După deschiderea oferită de anul 1989, liceul revine la tradiția lui teoretică. Astfel, în anul școlar 1990-1991 își ia numele de „Liceul Teoretic Hermann Oberth”, consolidându-și poziția de școală a comunității germane.
În prezent, liceul poartă numele de Colegiul German Goethe, susținându-și aura specială pe care și-a creat-o în sistemul educațional românesc.
Deși a experimentat o existență tumultoasă, și-a păstrat elementul esențial al identității sale, și anume: indiferent de locație, denumire sau decizii mai mult sau mai puțin eficiente, această unitatea școlară și-a păstrat specificul de a fi școala minorității germane. Astfel, în planul de școlarizare este prevăzut ca elevii – indiferent de nivel – să studieze Limba germană maternă (4-5 ore pe săptămână).
În prezent, în clasa pregătitoare, elevii sunt repartizați unui învățător vorbitor de limba germană, toate disciplinele ce vor fi studiate fiind predate în această limbă. La sfârșitul ciclului primar, toți elevii stăpânesc deja bazele terminologiei germane de specialitate pentru disciplinele studiate. În clasa pregătitoare se începe și studiul primei limbi străine – limba engleză.
Astfel, la capătul primilor patru ani de școală elevii dețin o bază solidă de cunoștințe care le va ușura tranziția spre gimnaziu.
Din clasa a V-a, ca în orice școală din România, fiecare materie este predată de către un profesor de specialitate. În funcție de posibilități, unele discipline sunt încredințate unor profesori veniți din Germania.
Elevii care nu s-au înscris în clasa pregătitoare la Colegiul German Goethe, dar doresc să studieze aici, au posibilitatea de a da un test de limbă germană înainte de gimnaziu, iar în urma rezultatelor poate fi admis pentru a studia aici. În clasa a V-a, se începe studiul celei de-a doua limbi străine – limba franceză.
Clasele V - VIII au un rol fundamental în formarea elevilor, deoarece aceștia trebuie să-și însușească cunoștințe de cultură generală din cele mai variate domenii, care vor fi verificate la sfârșitul clasei a VIII-a prin examenul de Evaluare Națională. În gimnaziu se vor forma deprinderile de lucru și capacitățile care le vor fi necesare elevilor pe tot parcursul vieții școlare ulterioare.
Colegiul German Goethe oferă tuturor absolvenților de gimnaziu șansa de a-și continua studiile în limba germană, în cadrul filierei teoretice. Pentru studiile liceale, viitorii elevi pot alege una dintre următoarele specializări:

  • În cadrul profilului real: specializarea matematică-informatică, limba germană maternă, o clasă curriculum național românesc și o clasă curriculum special german
  • În cadrul profilului umanist: specializările științe sociale și filologie, limba germană maternă: o clasă specializarea științe sociale, curriculum special german și o clasă specializarea filologie, curriculum național românesc

Deși fiecare dintre aceste secții este orientată către o anumită finalitate, toți absolvenții părăsesc liceul cu un bogat bagaj de cunoștințe de cultură generală.
La sfârșitul studiilor, absolvenții profilurilor real și umanist primesc din partea Ministerului Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului din Romania Certificatul de competență profesională lingvistică (pentru limba germană), iar din partea statului german – Certificatul Deutsches Sprachdiplom / DSD, de tip I sau II, în funcție de profilul absolvit.
Deși este cunoscut drept unitate de învățământ pentru etnicii germani, în prezent aici studiază elevi cu cetățenii și etnii diferite.

Mai mult, cei mai mulți elevi provin din familii mixte. Astfel, mediul educațional specific Colegiului German Goethe este unul caracterizat de diversitate culturală, în care se manifestă atât tendințe multiculturale și interculturale.